Innowacje pedagogiczne
Innowacja „Eksperymenciaki, czyli dziecięce
eksploracje” - innowacja w gr. "Misie"
Świat kryje w sobie mnóstwo tajemnic i niespodzianek – wystarczy zachęcić dzieci, by zaczęły je samodzielnie odkrywać, a zabawie i nauce nie będzie końca! Z powodu osiągniętych celów, a także obserwowanej radości innowacja „Eksperymenciaki, czyli dziecięce eksploracje” będzie kontynuowana w grupie I „Misiach” oraz gościnnie w innych grupach. Bo kto powiedział, że trzylatki nie mogą być naukowcami?
Niektórzy uważają, że dzieci trzeba uczyć zadawania pytań.
Przecież one rodzą się z ciekawością w umysłach i na ustach. Jednak czasem ich
wścibstwo jest tłumione albo niezaspokojone, dlatego od nowa należy ich
zachęcać do poszukiwania i dawać im możliwości penetracji.
W ramach przedsięwzięcia podejmowane będą różne działania o charakterze badawczym
i eksperymentalnym. Podstawową formą działalności będzie samodzielne odkrywanie
przez dzieci oraz podejmowanie próby zrozumienia świata w toku zabaw twórczych,
czyli poznawanie otaczającej je rzeczywistość w naturalny sposób. Innowacja
sprawi, że przedszkolaki same dotkną, poczują, czy też posmakują, a przez to
odkryją tajemnice natury.
A oto tematy zajęć, które będą nas intrygować😊
1. Ciekawe
ciecze.
2. Magiczne
światło.
3. Magnesowe
czary
4. Ciśnienie
5. Fotosynteza
6. Jak
rośliny piją wodę?
7. Kolorowy
zawrót głowy ( o barwach)
8. Balonowe
show ( czy powietrze waży? Jak napompować balon bez użycia ust?)
9. Czy można zobaczyć dźwięk?
1. Niezwykłe jajo
3. Te i wiele innych, na które będziemy mieli pomysły.
W ten sposób będziemy odkrywać otaczającą nas przyrodę, jednak ważniejsze od wiedzy nabytej w trakcie eksperymentów i doświadczeń będą umiejętności nabyte podczas ich przeprowadzania. Będziemy starali się rozbudzić w dzieciach ciekawość poznawczą i postawę badawczą.
"BAW SIĘ W MIG - POLSKI JĘZYK MIGOWY" - innowacja wprowadzana we wszystkich grupach wiekowych.
Innowacja jest odpowiedzią na coraz częstsze kontakty z osobami niesłyszącymi, a także wyjście na przeciw wymogom zawartym w aktualnej podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Na podstawie wieloletnich obserwacji zauważyłyśmy, że u dzieci ważne jest kształtowanie wrażliwości na potrzeby innych ludzi, także ludzi niesłyszących. Głównym celem innowacji jest nauka elementów Polskiego Języka Migowego (PJM). Nauka tego języka wpływa na rozwój: synchronizacji prawej i lewej półkuli mózgowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej. Kształtuje u dzieci postawę tolerancji i empatii na drugiego człowieka. Przygotowuje dzieci do formy alternatywnej komunikacji. Wspomaga plastyczność rąk. Innowacja realizowana jest we współpracy z fundacją Kultury Bez Barier, dzięki której nauczycielki naszego przedszkola poznały język migowy na warsztatach "Migiem do klasy" organizowanych przez fundację. Z ramienia fundacji prowadzone są także warsztaty PJM dla wszystkich przedszkolaków. Swoje umiejętności w zakresie języka migowego dzieci prezentują na uroczystościach przedszkolnych.
INNOWACJA "SENSO-MALUCHY " - innowacja w grupie "Misie"
Prowadzące :Ewelina Gołębiewska,Alicja Wichlińska
Zakres innowacji: Adresatami innowacji są dzieci
z I grupy przedszkolnej “ Misie ”. Do
grupy uczęszczają dzieci 3-letnie. Czas realizacji innowacji obejmuje okres od
początku września 2022 r. do końca maja 2023 r., z możliwością jej
kontynuowania w następnym roku przedszkolnym. Zajęcia sensoryczne będą odbywać
się podczas czasu przeznaczonego na swobodną zabawę dzieci oraz w trakcie
prowadzenia zajęć dydaktycznych raz w miesiącu w czasie około 15 minut.
Niniejsza innowacja ma na celu wielostronny rozwój dzieci 3 -letnich, rozwoju
wielozmysłowego z wykorzystaniem zabaw sensorycznych odpowiednich dla wieku
dzieci. Dzieci poprzez działania
zdobywać doświadczenia, wiedzę oraz umiejętności
Termin |
Działania |
Wrzesień |
„Jesienna ścieżka sensoryczna”- zabawy sensoryczne z
wykorzystaniem darów jesieni, jadalne farby, skrzynka sensoryczna
|
Październik |
„Ciecz
nienewtonowska"- przygotowanie cieczy, zabawa powstałą masą |
Listopad |
“ Butelki
sensoryczne” - które wykorzystamy do rolowania oraz wyciszania i relaksacji,
ćwiczenia grafomotoryczne na kaszy, malowanie na folii strech |
Grudzień |
“ Zabawy z
lodem” - zajęcia z wykorzystaniem wody, tor przeszkód, solne obrazki, malowanie
stopami |
Styczeń |
“ Masy”
tworzenie własnego piasku kinetycznego”, segregowanie makaronu, bańki mydlane
|
Luty |
Malujemy na mleku” –
zajęcia z wykorzystanie barwników spożywczych. Balonowe stemple, cukiernia z
użyciem ciastoliny, |
Marzec |
“ Malowanie
palcami” - malowanie na stretchu palcami przy muzyce poważnej, figurki z masy
solnej |
Kwiecień |
„Zabawy z
wykorzystaniem piasku” - rysowanie kształtów na piasku, szukanie skarbu w
postaci muszelek, zapachowe zagadki |
Maj |
Wodny tor przeszkód, zabawy
z gliną, sensoryczna. |
Spodziewane efekty :
Dziecko:
•
zwiększenie samodzielnej aktywności ruchowej,
•
rozróżnia i rozumie bodźce sensoryczne,
•
umie określać swoje samopoczucie,
•
potrafi właściwie się zachować,
•
lepiej radzi sobie z organizacją czasu wolnego,
•
czerpie radość z własnej aktywności,
• nawiązuje właściwe relacje społeczne.
Innowacja pt. "Z MAPĄ PRZEZ ŚWIAT" - prowadząca Aneta Zięcina
Celem innowacji jest kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi oraz rozbudzanie ciekawości poznawczej dzieci. Wzbogacanie wiedzy dotyczącej środowiska przyrodniczego i społecznego. "Z mapą przez świat" zaprasza dzieci do cyklu zajęć i w podróż przez siedem kontynentów, przedstawiając bogactwo kultur, cywilizacji oraz przyrody z zakątków świata.